13/03/2017- Afgelopen weekend, op vrijdag 10 en zaterdag 11 maart werden de brugdekken geplaatst. Nadien kunnen deze onderdelen aan elkaar gelast worden. In een volgende fase zullen prefabplaten geplaatst worden op de roosterstructuur, waarna er een betonvloer op gegoten wordt. Tot het zomerbouwverlof zal de brug gelast worden en daarna volgt een afwerkings -en testfase.


Spoorbypass voor meer capaciteit en vlotter treinverkeer
De spoorbrug over de Leuvense Vaart is de laatste van de zes nieuwe bruggen voor de spoorbypass die Infrabel momenteel bouwt tegen horizon 2019. Die omvat de aanleg van twee bijkomende sporen en twee nieuwe perrons aan de achterzijde van het station Mechelen. De spoorbypass zal aansluiten op de lijn Schaarbeek – Mechelen (op de middenberm van de E19-snelweg) en de Diabolo-spoorverbinding die beiden sinds juni 2012 in dienst zijn.
Dankzij de spoorbypass zullen de treinen sneller door het station Mechelen kunnen rijden (160 km/u in plaats van 100 km/u). Infrabel beoogt hiermee ook een verdere capaciteitsverhoging en een vlottere doorstroming van het treinverkeer op de strategische verbinding Brussel – Mechelen – Antwerpen – Nederland. De spoorbypass vormt zo het sluitstuk van het Belgische hogesnelheidsnet.

Copyright © 2013 Mechelen in beweging.    Login Klankbordgroep / PersWebdesign door WebMamba.