1/2/2019- Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts trekt € 58 miljoen extra uit om de werken aan de stationsomgeving van Mechelen weer op de rails te zetten. Het grote project ligt – tot ergernis van veel passanten – al lang stil omdat het te lijden had met onderfinanciering. “Vlaanderen investeerde al € 120 miljoen in de transformatie van de stationsomgeving en daar doen we nu dus nog eens € 58 miljoen bovenop”, zegt Weyts. “Het station van Mechelen moet vlot en veilig bereikbaar zijn, want we willen meer Mechelaars verleiden om fiets of wagen te combineren met het openbaar vervoer”.

Iedereen die wel eens passeert in de buurt van het station van Mechelen heeft het al gemerkt: de grootschalige werken aan de stationsomgeving liggen al een tijdje stil. De werken zijn momenteel geblokkeerd wegens problemen met het projectmanagement en onderfinanciering. Het project wordt getrokken door de NMBS en Infrabel, maar ook de Vlaamse Overheid is via De Lijn en het Agentschap Wegen en Verkeer betrokken partij. Vlaanderen heeft zich in 2008 geëngageerd om € 120 miljoen te investeren in de totale transformatie van de stationsomgeving in Mechelen. 

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts maakt nu € 58 miljoen extra vrij om de werken aan de stationsomgeving weer op de rails te zetten, bovenop de € 120 miljoen die Vlaanderen al toegezegd had. Concreet gaat het om geld voor ingrepen die de ontsluiting van het station zullen verbeteren: € 16 miljoen voor fietsinfrastructuur en € 42 miljoen voor wegen. “We nemen onze verantwoordelijkheid op en komen met extra geld over de brug om dit project uit het slop te trekken”, zegt Weyts.

De grootschalige werken aan de stationsomgeving – misschien de grootste werf ooit in Mechelen – moeten het station geschikt maken voor nog meer reizigers. Het stationsgebouw en de perrons worden onder handen genomen, maar er komt ook veel meer plaats om fietsen en auto’s te stallen. Al die extra reizigers moeten het station vlot en veilig kunnen bereiken, ook per fiets. “Het station van Mechelen zal na de werken meer dan ooit een verkeerswisselaar zijn: een plaats waar je snel en comfortabel kan overstappen van het ene vervoersmiddel op het andere”, zegt Weyts. “Zo kunnen we veel meer mensen verleiden om te kiezen voor het openbaar vervoer, minstens voor een deel van hun traject”.

Maak een een virtuele rit door de tangent  (de nieuwe autoweg)

 

Copyright © 2013 Mechelen in beweging.    Login Klankbordgroep / PersWebdesign door WebMamba.