Eerste reizigers namen de trein op het vernieuwde perron 1

Eerste reizigers namen de trein op het vernieuwde perron 1

Het stationsproject in Mechelen heeft een nieuwe mijlpaal bereikt: de eerste treinreizigers namen vanmorgen de trein op perron 1.  De afwerking van de façade aan de stadszijde – samen met de eerder afgewerkte gevel aan de Arsenaalkant – geeft het station een duidelijk herkenbaar gezicht; een nieuw stadsicoon. ​

Wat is er nieuw aan perron 1 en 2?

De vernieuwde en verhoogde perrons 1 en 2 zullen makkelijk bereikbaar zijn via vaste brede trappen, roltrappen en liften en betekenen een ware kwaliteitsboost voor de beleving van de reiziger.

De stationsbenadering van NMBS gaat immers uit van een vlotte toegankelijkheid ​voor alle reizigers, een functionele inbedding in het stedelijk weefsel ​en een naadloze aansluiting op andere vervoersmodi.

Perron 1 is al vanaf 4 november geopend voor de reizigers en perron 2 komt vanaf het nieuwe vervoersplan op 15/12 aan de beurt. De definitieve (rol)trappen voor perron 2 worden tijdens de vernieuwing van perrons 3 en 4 geplaatst; tot dan is perron 2 toegankelijk door middel van een lift en trappen.

De reizigers op de perrons worden door de golvende, tot max. 16 meter hoge, overkappingen en de transparante gevel tegen weer en wind beschermd. De zitbanken zijn ingewerkt in de voeten van de luifel.

Net zoals aan de Arsenaalzijde van het station zijn in de gevel en het dak luchtkussens geïntegreerd die een fractie wegen van een gelijkaardige oppervlakte in glas. Ze zijn ook zeer duurzaam en onderhoudsvriendelijk.

De lichtstraten in het dak en in de perronvloeren zorgen voor natuurlijke lichtinval tot in de toekomstige stationsplaza op niveau -1: deze brede onderdoorgang zal uiteindelijk beide stadsdelen met mekaar verbinden.