Start spoorfase 2: werken aan perrons 8,9 en 10

Start spoorfase 2: werken aan perrons 8,9 en 10

Aan de Arsenaalzijde beweegt er opnieuw wat. Begin december startte de afbraak van de oude sporen en de perrons met luifel. Een aantal waardevolle elementen, zoals de naamborden van Mechelen, werden overgebracht naar het patrimonium van de NMBS in Schaarbeek. Ook ter hoogte van de toekomstige Diagonaal (de nieuwe weg voor bussen, fietsers en voetgangers dwars onder de sporen) maakte de NMBS een toegangshelling aan de Arsenaalzijde. Via deze helling zal er in spoorfase 2 materiaal af en aangeleverd worden. Denk maar aan de afvoer van grond en puin, de aanvoer van beton en wapeningsstaal maar ook de onderdelen van de 13 meter hoge boogstructuur. Op termijn komen er twee torenkranen in de oude spoorbakken om de bouwmaterialen te verplaatsen.

De werken omvatten:

  • Vernieuwing van de sporen en perrons: het nieuwe eilandperron 9/10 zal dezelfde look krijgen als perron 1,2, 11 en 12: de nieuwe, lichte tegels in combinatie met de donkere, tactiele tegels zorgen voor aangename en veilige looproutes. Ondertussen plaatst Infrabel de spoorinfrastructuur zoals ballast, dwarsliggers, rails, bovenleidingen in de spoorbakken.
  • Doortrekken van de stationsoverkapping: eenmaal de constructie van de bogen er staat, start de NMBS opnieuw met de afwerking. In deze spoorfase moet er geen façade van luchtkussens en glas gebouwd worden. Er komt enkel een rij kussens op het dak voor natuurlijke luchtinval. De nieuwe bogen sluiten mooi aan op de bogen van perron 11 en 12.
  • Plaatsen van de roltrap naar perron 11. Perron 11 werd in 2020 geopend en maakte deel uit van de uitbreiding van het spoorwegnetwerk in Mechelen. Tot nu was dit perron enkel bereikbaar via vaste trappen en een lift, maar na deze fase komen er ook stijgende en dalende roltrappen bij.
  • Plaatsen van een definitieve trap en stijgende roltrap naast de kiss& ride op niveau -1 en naar de toekomstige stationshal op +0.

Impact spoorfase 2

De reiziger zal dit voorjaar weinig hinder ondervinden van de werken in spoorfase 2. Ook wanneer we de werfzone uitbreiden naar de onderbouw van het station, zal de treinreiziger ter hoogte van perron 8, 9 en 10 via een containerpad in de oude stationshal de perrons kunnen bereiken.

Lawaai, stof en trillingen horen echter bij de ingrijpende renovatiewerken van het stationsproject. Maar het Team Minder Hinder stelt alles in het werk om de reizigers comfortabel en veilig door de werken te loodsen. De aannemer krijgt in zijn opdracht duidelijke richtlijnen om de hinder te beperken.

Vooruitblik

Als alles goed verloopt, gaan de sporen 8,9 en 10 en het nieuwe eilandperron 9 en 10 eind 2026 in dienst. Daarna is het weer de beurt aan de perrons 3 en 4 aan de stadszijde. Zo bouwen we van de buitenste naar de binnenste sporen. Zodra een fase klaar is, nemen we de sporen in gebruik zodat we de volgende sporen uit dienst kunnen nemen en iedereen tijdens de werken de trein kan blijven nemen. Tijdens de laatste spoorfase 5 wordt het stationsplein definitief aangelegd. Het volledige stationsproject is klaar in 2030.